Viiniköynnös

Viiniköynnös (Vitis vinifera)
 

”Nooa ryhtyi viljelemään maata ja istutti ensimmäisen viinitarhan.” 1. Moos. 9:20

”Herra sanoi Moosekselle: ”Sano israelilaisille: Jos joku mies tai nainen tekee erityisen lupauksen omistautuakseen nasiirina Herralle, hänen tulee pidättäytyä viinistä ja oluesta. Hän ei saa nauttia edes etikkaa, joka on viinistä tai muusta väkijuomasta tehtyä, ei myöskään juoda viinirypälemehua eikä syödä tuoreita tai kuivattuja viinirypäleitä. Niin kauan kuin hän on nasiirina, hän ei saa syödä mitään viiniköynnöksestä saatua, ei raakileita eikä edes viininpolkemisesta jäänyttä rypälemassaa.” 4. Moos. 6:1-4

”Jos joku teistä on istuttanut viinitarhan mutta ei ole vielä päässyt nauttimaan sen hedelmiä, hän saa palata kotiinsa, ettei kaatuisi sodassa ja ettei joku toinen pääsisi nauttimaan hänen viinitarhansa hedelmiä.” 5. Moos. 20:6

”Minä olen tosi viinipuu, ja Isäni on viinitarhuri”, Joh. 15:1

Raamatussa viini, viiniköynnös tai viinin viljely mainitaan lukuisia kertoja. Viinin laajamittaisemman viljelyn Lähi-Idässä ja Lounais-Aasiassa arvellaan alkaneen jo noin 4000 eaa., ja Raamatun ajan elämässä viinillä oli jo tärkeä merkitys; sitä käytettiin juomana niin tavallisilla aterioilla kuin juhlissa sekä lääkkeenä ja tuskia lievittävänä aineena. Tosin myös liiallisesta viininkäytöstä Raamatun teksteissä varoitellaan. Viinillä on Raamatussa myös runsaasti vertauskuvallisia merkityksiä; Vanhassa liitossa viiniköynnös on Israelin kansan vertauskuva, Uudessa liitossa taas Jeesuksen ja uskovien elävän yhteyden. Lisäksi viinin on todettu Raamatussa kuvaavan myös mm. rakkautta, Jumalan armoa, messiaanista pelastusta sekä toisaalta Jumalan vihaa ja tuomiota.

Suomen ilmasto ei viininviljelylle parhaita mahdollisia lähtökohtia tarjoa, joskin arviolta n. 10 000 viinilajikkeen joukossa nykyään on muutamia sellaisiakin, jotka avomaallakin Mikkelin korkeudella selviävät. Pappilan historian aikana viinin viljelyä on toki voitu kokeilla kasvihuoneissa jo aikanaan, esimerkiksi puutarhanhoidosta innostuneeksi tiedetyn rovasti Matti Lauhan (1932-1951) aikaan.

< Vehnä              Härkäpapu >